محمدامين محمديانمحمدامين محمديان، تا این لحظه: 13 سال و 1 ماه و 9 روز سن داره

محمدامين، يه گل پسر، يه تاج سر

بیماری های عفونی

1392/7/12 1:13
285 بازدید
اشتراک گذاری


بیماری های عفونی بیماریهایی هستند كه به علت میكروب ها ایجاد می شوند . این مهم است كه بدانیم تمام میكروب ها(‌باكتری – ویروس – قارچ – پارازیت )‌باعث بیماری نمی شوند . 

 در واقع یك گروه ازباكتری ها به طور طبیعی در پوست و بینی و روده زندگی می كنند . این باكتری ها فلورطبیعی نامیده می شوند و ساكنین طبیعی بدن ما  هستند . این فلور طبیعی برای ما مفید  است . باكتری های درون روده غذا را تجزیه وویتامین كا درست می كنند .باكتری های روی پوست و دهان ما نیزدر برابر باكتری هایمضر ما را محافظت می نمایند .

 

این تعادل طبیعی باكتری ها میتواند با مصرف آنتی بیوتیك ها و بیماری ها به هم بخورد .ویروس ها اغلب به سطوح بدنآسیب می زنند و باعث عفونت باكتریایی می شوند .در خیلی از موارد باكتری هایی درقسمت هایی مثل بینی و حلق و روده وجود دارند كه  برای آن فرد بیماریزا نیستند . افرادی كهاینچنین باكتری هایی را دارند حامل نامیده می شوند .این افراد بیماری ندارند ولیمی توانند باعث انتقال و انتشار بیماری به افراد دیگر شوند .

 

این مشخص نیست كه چرا یك باكتریدر یك بچه بیماری خفیف ایجاد می كند و در بچه دیگر باعث بیماری شدید می گردد . برخیاز دلایل مهم كه باعث شدت بیماری می شود عبارتند از سن – ژنتیك – تغذیه – سطح ایمنی– سلامت عمومی .نوزادان در خطر بیشتری هستند چون سیستم ایمنی آنها هنوز تكاملنیافته است . شیر خواران نیز در خطرند چون عادت دارند هر چیزی را در دهان كنند .بچههای بزرگتر در خطر كمتری هستند چون سیستم ایمنی آنها تكامل یافته و بهداشت رابیشتر رعایت می كنند .

 

عواملی در میكروب ها نظیر ژن میتواند میزان مضر بودن آنرا تعیین كند . برخی میكروب ها سم ترشح می كنند كه باعثبیماریزایی آنها می شود .

 

بیماریهای عفونی  به طور شایع در كودكان رخ می دهد اكثر بچه ها 6تا 8 بار در سال به عفونت های تنفسی مبتلا می شوند .عفونت های روده ای نیز شایعاست .

 

وقتی بچه ها در مراكزی مثل مهدكودك ها و مدارس اجتماع دارند فرصت مناسبی برای انتشار میكروب ها فراهم می شود .

 

همه عفونت ها مسری نیستند عفونتگوش و عفونت ادراری مسری نیستند . اسهال و سرماخوردگی از عفونت های مسری اند .

 

دوره نهفتگی زمانی است كه میكروبوارد بدن می شود تا فرد مبتلا به بیماری می گردد .گاهی این دوره كوتاه است ( مثلادر سرماخوردگی ) یا طولانی تر (‌در اآبله مرغان دو هفته )‌است . در برخی مواردبیماری در زمان نهفتگی نیز مسری است ولی در برخی بیماری ها تنها زمان ابتلا بهبیماری سرایت رخ می دهد. مدت زمان مسری بودن یك بیماری به نوع میكروب و كودك مبتلاشده بستگی دارد . كودكان در سن كمتر معمولا مدت مسری بودن بیشتری دارند .

 

گاهی عفونت ها به قدری خفیف استكه علائم بسیار اندكی دارد و یا بدون علامت است . و برخی عفونت ها باعث علائمبسیار شدیدی می شود .عفونت باعث آسیب به قسمت های مختلف بدن و ایجاد التهاب می شود.التهاب روشی است كه بدن در برابر میكروب از خود دفاع می كند و باعث از بین بردنعامل بیماری می شود .متاسفانه در بچه ها این التهاب می تواند مضر باشد و باعث آسیبدیدن ارگانها شده ایجاد درد و تب كند و در عملكرد بدن اختلال ایجاد نماید .

 

بسیاری از میكروب ها وارد بدنبچه شده و از آن خارج می شوند بدون اینكه به بچه آسیبی برسانند .گاهی برخی عفونتها باعث مرگ می شوند .برخی از عفونت ها خوب می شوند اما باعث آسیب به اعضا كودك میشوند .گاهی میكروب وارد بدن كودك شده و ایجاد بیماری می كند و پس از بهبود بیمارینیز در بدن باقی می ماند .مثل هرپس ویروس ها كه تا آخر عمر در بدن می مانند .اگربچه شما آبله مرغان بگیرد ویروس در سلول های عصبی می ماند و در سالها بعد می تواندایجاد بیماری زونا نماید . 

 

Last Updated
 
7/31/2013
Source
 
Immunizations & Infectious Diseases: An Informed Parent's Guide (Copyright © 2006 American Academy of Pediatrics)
پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)