محمدامين محمديانمحمدامين محمديان، تا این لحظه: 13 سال و 14 روز سن داره

محمدامين، يه گل پسر، يه تاج سر

بیماری‌های بهار

1395/1/28 21:18
746 بازدید
اشتراک گذاری

تغییر فصل برای برخی کودکان آزاردهنده است.

فصل بهار با خود، عطسه و هرازگاهی سرفه و خس‌خس سینه در اطراف خانه به همراه آورده و ممکن است برای کودکان ایجاد آلرژی و حساسیت کند. بنابراین مادران و پدران چگونه می‌توانند تشخیص دهند که کودک آن‌ها دچار سرماخوردگی شده است یا ناراحتی او چیزی بیش از یک سرماخوردگی است؟

دکتر رضا سعیدی، فوق‌تخصص اطفال و نوزادان و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد انجام درباره بیماری‌های شایع این فصل توضیح می‌دهد که در این فصل بیماری‌هایی از قبیل سرماخوردگی، اسهال، استفراغ و آلرژی‌ها در بین کودکان بیشتر دیده می‌شود.

حساسیت‌های فصلی بیماری شایع در کودکان

در فصل بهار با گرده‌افشانی گیاهان و درختان حساسیت‌های فصلی با علائمی همچون عطسه، آبریزش بینی، مشکلات تنفسی برای کسانی که آسم‌های ناشی از آلرژی‌ دارند، همچنین قرمزی چشم، آبریزش چشم و سرفه‌های خشک و پی‌در‌پی علاوه بر بزرگ‌سالان، کودکان را نیز آزار می‌دهد. همانند بزرگسالان کودکان در پی رفتن به هوای آزاد بیشتر دچار حساسیت‌های فصلی می‌شوند.

مادران باید توجه کنند در‌صورتی‌که کودکشان را به مناطق پر درخت می‌برند و سابقه آلرژی نیز دارد، از ماسک استفاده کنند و مراقب آن‌ها باشند و در فرصت‌های مناسب دست و صورتشان را بشویند و اجازه ندهند کودکان بیمار را ببوسند یا آن‌ها را بغل کنند یا در یک ظرف با هم غذا بخورند.

اوریون و سرخک، بیماری‌های شایعی نیست

بیماری‌هایی مثل اوریون و سرخک در گذشته شایع بودند و کودکان در فصل بهار به آن مبتلا می‌شدند،‌ اما در چند سال اخیر و به دلیل تزریق واکسن‌های مختلف به نوزادان، ابتلای آن‌ها به این بیماری‌ها بسیار کمتر شده است؛ به‌طوری‌که ما اکنون هیچ نمونه‌ای از ابتلا به این بیماری در بین کودکان نداریم.

مواد غذایی را در هوای آزاد نگهداری نکنید

به دلیل سرد و گرم شدن هوا و بر هم خوردن تعادل دمایی، کودکان بیشتر در خطر ابتلا به سرماخوردگی قرار دارند. اسهال و استفراغ به دلیل گرم شدن هوا شایع‌تر می‌شود، موادغذایی در هوای آزاد زودتر فاسد شده و میکروب‌ها با سرعت بیشتری در این هوا رشد می‌کنند.

در فصل زمستان ممکن است ساعت‌ها ماده غذایی در هوای آزاد باشد و به دلیل سردی هوا فاسد نشود، در‌صورتی‌که با گرم شدن هوا و فرا رسیدن فصل بهار و تابستان موادغذایی در فضای آزاد و خارج از یخچال به سرعت فاسد شده و میکروب‌ها در آن رشد می‌کنند.

در نگهداری موادغذایی باید توجه بیشتری کرد، زیرا مثلا استفاده از ساندویچ در بوفه‌های مدارس زمینه ابتلا به مسمومیت‌ها را افزایش می‌دهد. مصرف موادغذایی با رعایت نکات بهداشتی در فصل بهار از بروز بسیاری از بیماری‌ها پیشگیری می‌کند.

توصیه می‌شود در‌صورت وقوع تب و استفراغ و اسهال در کودکتان از مصرف داروهای کند‌کننده حرکات روده و آنتی‌بیوتیک‌ها خودداری کنید و از دادن آب خالی یا نوشیدنی‌های شیرین آبمیوه‌های صنعتی به کودک خودداری کنید.

گرم شدن هوا و مراقبت از گزش پشه سالک

وجود حشرات در داخل و خارج از منزل در این موقع از سال اجتناب‌ناپذیر هستند. برای آنکه احتمال گزیده‌شدن کودک خود توسط حشرات را به حداقل برسانید از راکد ماندن آب یا وجود آشغال و نخاله در اطراف و نزدیکی منزل جلوگیری کرده و پرده پنجره‌ها و در را بکشید. مراقبت از گزش حشره سالک در این فصل از دیگر مراقبت‌هاست. رفته‌رفته با گرم‌تر شدن هوا ممکن است افراد در هوای آزاد بیشتر استراحت کنند که پیشنهاد می‌شود برای خوابیدن در این فضا، حتما از پشه‌بند استفاده کنند و برای کودکان نیز پماد‌های ضدپشه به کار ببرند.

مناطق طرقبه، شاندیز و مناطق شمال غرب شهر که به‌تازگی ساخت‌وساز در آن‌ها انجام شده است، مناطق سالک‌خیز هستند. در صورت باز نگه داشتن پنجره‌ها در شب حتما از توری استفاده کنید.

از قطره بینی برای نوزاد استفاده کنید

برای برطرف‌کردن سرما خوردگی یا آلرژی کودک خود می‌توانید از قطره برای باز کردن و برطرف کردن مخاط‌های بینی استفاده کنید اما بهتر است قبل از آن با پزشک نوزاد مشورت کنید.

ممکن است بعضی از کودکان آن‌قدر بینی گرفته داشته باشند که در هنگام شیر خوردن نتوانند خوب نفس بکشند، بنابراین به مادران تو صیه می‌شود ١۵‌دقیقه قبل از شیردهی از قطره بینی استفاده کرده و بیرون بینی را با ژل‌های مخصوص چرب کنند‌.

 

جاوید- شهرآرا

پسندها (1)

نظرات (0)