محمدامين محمديانمحمدامين محمديان، تا این لحظه: 13 سال و 1 ماه و 9 روز سن داره

محمدامين، يه گل پسر، يه تاج سر

مراقبت از دندان فرزندانمان

1392/7/12 1:14
206 بازدید
اشتراک گذاری

پوسیدگی دندان یک مشکل بزرگ در بچه ها ست . اما با ایجاد عادات مناسببهداشتی در کودک می توان باعث رشد خوب دندان ها شد . در زیر نکاتی در مورد چگونگیمراقبت از دندان کودکان از بدو تولد تا دو سالگی می آید .

 

 دندان ها شیری مهم هستند !

از همان زمانی که اولین دندان ظاهر می شود پوسیدگی دندان نیز شروع میشود . مراقبت از دندان شیری مهم است چون این دندان ها به عنوان جایگاهی برای رشددندان های دائمی است . اگر دندان شیری زود خراب شود دندان دائمی جای مناسبی برایدر آمدن ندارد . پوسیدگی دندان باعث درد و بروز مشکلات بهداشتی مثل عفونت می شودکه حتی تهدید کننده زندگی است . و می تواند باعث مشکلاتی در زیبایی و اختلال درتکلم شود .

 

چگونه از دندان های فرزندمان مراقبت کنیم ؟

از تولد تا یک سالگی

عادات خوب باید قبل از در آمدن دندان در بچه ایجاد شود . بعد از تغذیهلثه ها را با یک مسواک نرم تمیز کنید و روی مسواک آب بزنید . یا آنها را با یکپارچه تمیز پاک کنید .

استفاده از فلوراید : بعد از اینکه اولین دندان کودکتان در آمد ازپزشک کودکتان بپرسید آیا احتیاج به استفاده از فلوراید است ؟ بسیاری از متخصصینتوصیه به استفاده از خمیر دندان های بدون فلوراید برای سن زیر دو سال دارند ولی دراین مورد با متخصص اطفال مشورت نمایید .

یک برنامه برای ویزیت مرتب دندان هاو دهان فرزندتان توسط پزشک داشتهباشید . و در صورت پوسیدگی دندان توسط دندان پزشک معاینه شود .

یک تا دو سالگی :

مسواک : کمک کنید بچه روزی دو بار دندان هایش را مسواک بزند از مسواکیکوچک با پرز های نرم استفاده کنید . بهترین زمان برای مسواک بعد از صبحانه و قبلاز خواب است .

استفاده از آب میوه ها را محدود کنید استفاده از یک لیوان در روزکفایت می کند .

در مورد عادت مکیدن فرزندتان با پزشک مشورت نمایید . مکیدن زیادپستانک یا انگشت روی شکل دهان و در آمدن دندان تاثیر می گذارد . در ارتباط با نحوهاز بین بردن عادات مکیدن کودک با پزشکتان مشورت نمایید .

ازخمیر دندان های حاوی فلوراید استفاده کنید . به کودک یاد بدهید آنرانخورد .خمیر دندان را به اندازه کمتر از نخود روی مسواک بزنید . خوردن مقدار زیادفلوراید باعث می شود لکه های سفید یا قهوه ای روی دندان های دائمی ایجاد شود . اگربچه شما طعم خمیر دندان را دوست ندارد آنرا عوض کنید یا از آب خالی استفاده کنید .

شما میتوانید از نخ دندان از زمانی که دو دندان در بیاید استفاده کنیدولی همه بچه ها نیاز به آن ندارند بنابراین برای استفاده از آن با دندان پزشکمشورت نمایید .

برنامه ریزی کنید که حداقل سالی یک بار دندان پزشک کودکتان را ویزیتنمایید .

 

خوردن و پوسیدگی دندان

اگر بچه با شیشه می خوابد آنرا با آب پر کنید .

اگر بچه عادت دارد شیشه بخورد آنرا با آب پر کنید .

کنید .

در مواد غذایی مثل بیسکویت و چیپس قند زیادی است و از این مواد تنهابه عنوان غذای اصلی استفاده شود .

اگر بچه تشنه است از آب یا شیر استفاده شود و اگر در زمان خواب شیر میخورد حتما دندان هایش را پس از خوردن آن تمیز کنید . به کودک اجازه ندهید ازنوشیدنی هایی که شکر زیاد و اسید دارد استفاده کند این نوشیدنی ها مثل آب میوه هایتجاری و نوشابه و چای شیرین می باشد.

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)