محمدامين محمديانمحمدامين محمديان، تا این لحظه: 12 سال و 11 ماه و 12 روز سن داره

محمدامين، يه گل پسر، يه تاج سر

پاشیدن رنگ بر روان کودک

1395/1/24 21:26
537 بازدید
اشتراک گذاری

انتخاب رنگ در چیدمان اتاق بچه‌ها بر روحیه و هوش آن‌ها تاثیر دارد.

رنگ‌ها با تمام‌ جزئیات زندگی ما چنان رابطه تنگاتنگی دارند که باید گفت همچون پله‌هایی هستند که وجود فیزیکی و روحی انسان‌ها را با سایر جزئیات و پدیده‌های جهان هستی در ارتباط قرار می‌دهند. این ارتباط و تاثیر به حدی است که حتی انسان‌ها در کلمات و جملات خود نیز برای بیان احساسات درونی‌شان از رنگ‌ها استفاده می‌کنند. مثل اینکه‌: «فلانی از خشم سرخ شده بود
این روزها دیگر همه به این باور رسیده‌اند که رنگ‌ها می‌توانند روی احساسات و ذهن انسان‌ها تاثیر بسزایی داشته باشند. به‌‌ویژه در بچه‌ها که تاثیر رنگ‌ها روی سیستم عصبی‌شان چندین برابر بزرگ‌ترهاست؛ چراکه ذهن کودکان در برابر رنگ‌ها انعطاف‌پذیرتر است و به سبب علاقه بیشتری که به رنگ‌ها دارند، قدرت نفوذ آن‌ها نیز در ذهن و فکرشان بیشتر است.
استفاده درست از زبان رنگ‌ها در اتاق بچه‌ها می‌تواند در رفتارهای آن‌ها تاثیر بسزایی داشته باشد. پس قبل از اینکه اتاق بچه‌ها را به هر رنگی درآورید، روی تاثیر آن‌ها بر اعصاب و روانشان خوب دقت کنید!
براساس نتایج تحقیقاتی که از طرف انستیتوی روان‌شناسی رنگ در شهر آلمان به دست آمد، رنگ‌های قرمز، نارنجی، زرد و آبی رنگ‌های مورد علاقه اطفال هستند و رنگ‌های خاکستری، قهوه‌ای، سیاه و سفید هیچ‌گاه مورد نظر آن‌ها نیست.
رنگ‌ها نفوذ عجیبی بر سلسله اعصاب کودکان دارند؛ مثلا چنانچه رنگ سیاه یا سفید مطلق مدتی مرتب در معرض دید کودکان قرار گیرد یا بزرگ‌سالان اطراف آن‌ها دائم با لباس سیاه ظاهر شوند، اعصاب آن‌ها خسته و مختل می‌شود.

قهوه‌ای، آموزش ثبات در زندگی
رنگ قهوه‌ای برای وسایل اتاق بچه‌ها باعث می‌شود، ثبات و استقامت را در زندگی یاد بگیرند. خیلی‌ها ترجیح می‌دهند اسباب و لوازم اتاق نوزادشان را در رنگ غالب چوب تهیه کنند؛ این‌طوری دیگر به مرور زمان نگران قدیمی‌شدن و به روز نبودن وسایل کودکشان نیستند.
رنگ قهوه‌ای وسایل با نشانه‌ای از رنگ طبیعت و خاک برای کودکان مناسب است. بچه‌هایی که از ابتدا چشمشان به رنگ قهوه‌ای عادت می‌کند از انسجام شخصیتی بیشتری برخوردار هستند و بیشتر از بقیه بچه‌ها ثبات و استقامت را در زندگی یاد می‌گیرند.

بنفش، تقویت‌کننده خلاقیت
رنگ بنفش خلاقیت بچه‌ها را تحریک می‌کند بنفش در بچه‌ها باعث بروز احساسات هم می‌شود. می‌گویند بنفش، رنگ تجمل و زندگی اعیانی است و از قضا روی
مغز هم همین تاثیر را دارد.
این رنگ حس زیاده‌خواهی و اعتماد به نفس می‌بخشد و خلاقیت بچه‌ها را تحریک می‌کند. بنفش در بچه‌ها باعث بروز احساسات هم می‌شود.
پس اگر کودکتان روحیه حساسی دارد باید کمتر از این رنگ در اتاقش استفاده کنید. این وسط بنفش روشن و یاسی حس آرامش را منتقل می‌کند و بنفش تیره هیجان را بنابراین لازم است در اتاق کودکان و نوجوانان از ترکیب هر دو طیف استفاده کنید.
بهترین راه ترکیب بنفش و آبی با هم است؛ آبی آرامش‌بخش هیجان کاذب بنفش را کم می‌کند.

سبز و افزایش قدرت درک
پسر و دختر ندارد. سبز برای اتاق هر بچه‌ای مناسب است. می‌گویند سبز باعث درسخوان‌تر‌شدن بچه‌ها می‌شود و بر درک مسائل و تقویت حافظه‌شان تاثیر می‌گذارد. سبز همیشه آرامش‌بخش است؛ در هر طیفی هم که باشد. بهترین مکمل‌های آن هم رنگ‌های قهوه‌ای و صورتی است.
رنگ سبز در اتاق بچه‌ها باعث می‌شود هم دوستدار درس و مشق شوند و هم عاشق طبیعت درواقع می‌توان آن را با خیال راحت در اتاق مشترک دخترها و پسرها به کار برد. کافی است فقط از نوارهای صورتی بالای دیوارها غافل نشوید.
این‌طوری خیالتان راحت است که هر دو هم دوستدار درس و مشق می‌شوند و هم عاشق طبیعت!

آبی رنگ مناسب شکموها
هر قدر قرمز رنگ هیجان است، آبی به همان میزان به کودک آرامش می‌بخشد. آبی احساسات پرخاشگرانه و حالت‌های عصبی کودکان را کم می‌کند برای همین در کودکانی که بدخلقی‌های رفتاری دارند یا زیادی گریه و زاری راه می‌اندازند، مناسب‌ترین رنگ است.
برای اینکه اتاق آبی بیش از حد آرام و سرد نباشد در کنار آن از رنگ سفید استفاده کنید.
یادتان باشد اتاق بچه‌های شکمو و پرخور را آبی کنید، آن وقت خودشان به یک رژیم طبیعی می‌رسند برای اینکه آبی به‌شدت روی اشتها تاثیر دارد.
برای اینکه اتاق آبی بیش از حد آرام و سرد نباشد در کنار آن از رنگ سفید برای اتاق کودکتان استفاده کنید.

در انتخاب رنگ، سن کودک را در نظر بگیرید
رنگى که براى دکوراسیون اتاق کودک در نظر مى‌گیرید، باید با مقطع سنى که کودک متناسب باشد. در طول سال اول زندگى رنگ‌هاى ملایم براى اتاق کودکان بهترین انتخاب هستند؛ چرا‌که نوزاد به نور و سایه بیشتر توجه نشان مى‌دهد تا تفاوت رنگ‌ها.
از‌این‌رو اتاق خواب نوزادان باید با رنگ‌هاى روشنى مانند سفید، کرم یا رنگ‌هاى زرد، صورتى، آبى یا سبز روشن، رنگ‌آمیزى شود.
هرچه کودک بزرگ‌تر مى‌شود با به‌کارگیرى رنگ‌هاى شاد و درخشان در اتاق مى‌توان فضایى جذاب و سرشار از انرژى و تحرک براى او فراهم آورد.
اگرچه استفاده از رنگ‌هاى روشن و طرح‌هاى شاد که موردپسند کودکان بوده و موجبات تحریک خلاقیت آن‌ها را فراهم مى‌آورند در اتاق کودکان توصیه مى‌شود، اما همواره باید دقت کرد که دکوراسیون اتاق کودکان در عین شادى، بیش از اندازه شلوغ نباشد تا موجب بى‌قرارى کودک نشود.
البته در کنار تمام این حرف ها یادمان نرود که خود بچه باید در انتخاب رنگ اتاقش نظر بدهد. به هر حال بچه میخواهد در این اتاق زندگی کند و از آن استفاده کند.

 

جاوید- شهرآرا

پسندها (1)

نظرات (0)