محمدامين محمديانمحمدامين محمديان، تا این لحظه: 13 سال و 1 ماه و 5 روز سن داره

محمدامين، يه گل پسر، يه تاج سر

اهمیت تربیت شنوایی از طریق موسیقی در نوزادان

1392/6/26 13:14
160 بازدید
اشتراک گذاری

تربیت شنوایی یا پرورش هوش موسیقایی  در نوزادان بیش از سی سال است که در کشورهایپیشرفته دنیا مورد توجه قرار گرفته است. موسیقی در حقیقت یک زبان محسوب می شود  و از آنجا که هر کودک از همان ابتدای تولد توانیادگیری زبانها ( حتی تا 4 زبان هم زمان) را دارد ، موسیقی را نیز می تواند باهمان سبک یاد بگیرد. همه کودکان با سیستم شنوایی کامل یا به اصطلاح کوک دقیق( perfect pitch)به دنیا می آیندیعنی توانایی تشخیص یک نت را بدون نیاز به شنیدن نت اصلی دارند اما این خصیصه  در صورت عدم پرورش صحیح و اصولی از بین می رودبه طوری که اغلب کودکان هنگام که در 5 یا 6 سالگی نخستین  درسهای موسیقی جدی را دریافت می کنند فاقد اینتوانمندی هستند. دکترجنی سافرن مدیر انیستیتو تحقیقاتی  نوزادان در آمریکا می گوید: تمام  نوزادان دارای   (perfect pitch ) هستند اما در بزرگسالی ازهر ده هزار نفر  تنها یک نفر دارای ایناستعداد می باشد.  در صورتی که تربیتشنوایی نوزادان به طور جدی در سن زیر 4 سال و ترجیحا تا قبل از یکسالگی ( 1 ماهگی تا 4 سالگی زمان طلایی این دوره است) کار شود احتمالاینکه این استعداد در آنها باقی بماند بسیار زیاد است.

در دنیا زبانهایی مانند زبان کشور ویتنام ، چینی ماندرین ، تایلند و... وجود دارد که تمرکز اصلی کلمات در آنها بر روی آواها و اصوات آنها می باشد. مثلا کلمه ma می تواند با نحوه بیان مختلف ،چهار معنای متفاوت بدهد . به همین دلیل بچه های این افراد که در معرض یادگیری این نوع زبان هستند با دقت در بیان آواها اغلب دارا ی perfect pitch می باشند.

دکتر دومان رییس انیستیتو تحقیقات در زمینه توانمندی انسانها می گوید:

پیش از 4 سالگی مغز کودک می تواند اطلاعات زیادی را پردازش کند. اگر کودک زیر 3 سال سن داشته باشد مسلما بهتر و راحت تر یاد می گیرد .زیر 2 سال یادگیری قطعا آسان تر و تاثیر گذارتر خواهد بود اما زیر یک سال مطمئنا بیشترین میزان اثر گذاری را دارد!! در واقع هر چه کودک خردسال تر باشد یادگیری موثر تری خواهد داشت.

نوزادانی که در معرض تربیت شنوایی از طریق موسیقی قرار می گیرند اغلب از نظر حافظه و تمرکز شنیداری رشد چشم گیری دارند در عین حال هر زمان که تصمیم به نواختن ساز داشته باشند در دنیای موسیقی نیز نسبت به همسالان خود برتر هستند.

 هر نوزاد با میلیارد ها نورون عصبی در مغز خودبه دنیا می آید که همه آنها مانند سازهای یک ارکستر ، منتظر تنظیم یک آهنگ زیباهستند تا نواخته شوند. اگر در ارکستری از سازهای کوبه ای نا به جا استفاده شودصدای سازهای دیگر را می پوشاند و یا اگر تعداد نوازندگان ویولن زیاد تر از حدباشند صدای فلوت به گوش نمی رسد. نورونهای مغز نوزاد نیز این چنین هستند  باید به موقع و به طور سیستماتیک آنها راپروراند بدون آنکه آسیبی به رشد کودک وارد گردد.

تجربه های نوزادانبه آنها کمک می کند که این اتصالات نورونی باقی بماند در غیر این صورت به دلیل عدماستفاده از بین می روند.

تربیت شنوایینوزادان دارای اصولی است که حتما باید برای نتیجه بهینه مورد توجه قرار بگیرد.انتخاب قطعات بر اساس پیچیدگی یا سادگی ، ملودی های ساخته شده در گام های مناسب ،آکورد هاو آرپژهای صحیح ، فواصل دقیق و...همچنین انتخاب ساز مناسب  و کوک بسیار مهم است. اسباب بازیهایی کهتوانایی نواختن نت یا آهنگ را دارند درصورت ضعیف شدن باتری از کوک خارج می شوند .گاهی نیز بسیار بد صدا هستند که برای شنوایی کودک مناسب نمی باشند.سازهای نا کوکیا قطعاتی که توسط افراد مبتدی نواخته می شود نیز تا حدی مخرب هستند و بهتر است درمورد آنها دقت شود.

 

 مترجم: ندا نصیری

 

 

 

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)