محمدامين محمديانمحمدامين محمديان، تا این لحظه: 13 سال و 1 ماه و 6 روز سن داره

محمدامين، يه گل پسر، يه تاج سر

چگونه مادری خونسرد باشیم ؟

1392/6/26 13:14
316 بازدید
اشتراک گذاری

 

 اکثر والدین بهویژه مادران ، این روزها با توجه به دشواری ها و مشکلات زندگی  ،  صبرو حوصله سابق را ندارند و زود از کوره در می روند و با توجه به اینکه  دانش والدین درزمینه  روان شناسی کودک از طریق برنامه هایتلویزیونی و همچنین مطالعه کتب مرتبط بالا رفته است ، این مساله ( عصبانیت از دستفرزند ) موجب عذاب وجدانشان می گردد و خیلی زود به مادرانی با احساس گناه دائمتبدیل می گردند. انجام چند کار کوچک به شما کمک می کند تا روزگار بهتری را در کنارفرزندتان سپری کنید. همچنین یادتان باشد که شما هم یک انسان هستید و ممکن استخونسردی خود را در قبال برخی از کارهای فرزندتان از دست بدهید. نگران نباشید .اگر  برخوردتان خیلی شدید و مخرب نباشد ،گاهی حتی برای کودک لازم هم هست.!

در ذیل شما را با چند نکته مهم در راستای خونسرد ماندن درقبال کارهای فرزندتان  آشنا می سازیم :

1.      کلاسهای فوق برنامه  فرزندتان را در حد توان خود و کودک بچینید !

 یکی از علل عصبانیت مادران ، کلاسهای فشردهفرزندشان است که با توجه به ترافیک شهرهای بزرگ و یا شاغل بودن مادران و... ، زمانزیادی از  روز آنها را می گیرد به گونه ایکه هنگامی که به منزل می رسند بسیار خسته هستند و حوصله کوچکترین  کارها و شیطنت های فرزندشان را نیز ندارند و ازآنجا که این مساله هر روز اتفاق می افتد ، تعطیلات آخر هفته نیز ناچار به ماندن درخانه و رسیدگی به امور منزل می شوند و در نتیجه هیچ وقتی برای استراحت و تجدیدقوای خودشان نمی ماند.

از آن طرف ، گاهی فشرده بودن این کلاسها از توان کودک نیزخارج است و او را نیز  خسته و عصبی می کندو در نتیجه شروع به لجبازی با والدین خود کرده و سعی می کند خشم آنها را بر انگیزد . هر روز کلاسهای جدیدی اختراع می شودکه در تبلیغات آنها نیز بسیار اغراق می گردد به طوری که فکر می کنید اگر فرزندتان این کلاس را نرود از دوستانش عقب میافتد. این طور نیست. به فکر آرامش خود و فرزندتان باشید و در حد توان خود واو  برنامه هایتان را تنظیم کنید. کودک اگریک یا دو کار را خوب یاد بگیرد بهتر از این است که ده کار نصفه و نیمه بلد باشد.

2.      با کودکتان همبازی شوید.

  در هفته ، حداقل یک یا دو  روز رابرای بازی با فرزندتان اختصاص دهید . در هنگام بازی، از  مادر بودن خود، امر و نهی کردن های فراوانو  آموزش های  پی در پی دست بردارید و همچون کودکی ، پا بهپای فرزندتان از بازی لذت برید. این کار به صمیمیت و تحکیم رابطه  شما و فرزندتان کمک زیادی می کند . اگر در حینبازی با فرزندتان ، قالب مادرانه خود را بشکنید و  کودکانه به بازی و شادی در کناراو بپردازید ، می بینید که چقدر این کار در روحیه شما اثر مثبت می گذارد و آرامش شمارا زیاد می کند.

3.       تقسیم وظایف با همسر

شما سوپر من نیستید که همه کارهای خانه و خانواده را یک تنهرسیدگی کنید . در هیچ جای دنیا هم این قانون نوشته نشده که  مادر وظیفه رسیدگی تمام و کمال به فرزند رادارد. با همسرتان وظایف را تقسیم کنید. این کار همان قدر که باری از روی دوش شمابر می دارد بر روی روابط فرزند و شوهرتان نیز اثر مثبت می گذارد. اجازه دهید تابعضی روزها پدر و کودک با هم بیرون بروند و شما در منزل تنها باشید . گاهی نیز بدنیست که  مسئولیت یکی از دروس کودک رابه  پدر بسپارید و دیگر شما دخالتی درانجام آن نداشته باشید همچنین می توانید ارتباط با اولیای مدرسه را نیز جزو وظایفپدر قرار دهید.

4.       غذا های مقوی و ساده درست کنید

غذا درست کردن یکی از معضلات همیشگی مادران است که هر روزاز خود می پرسند : "امروز دیگه چی درست کنم ؟"  از کتابهای آشپزی موجود در بازار و یا سایت هایآشپزی خوب در اینترنت کمک بگیرید و چند دستور غذایی با مواد ساده ولی مقوی انتخابکرده و آنها را در برنامه غذایی خانواده بگنجانید. با این کار می بینید که چقدر اززمانتان را صرف آشپزی می کرد و چقدر خسته می شدید.

5.        با مادران دیگر در تماس باشید .

بسیاری از مادران وقتی با مشکلی از سوی فرزندشان رو به رومی شوند ، فکر می کنند که تنها مادر روی کره زمین هستند که فرزندش این مشکل را دارد و به همین دلیل عصبی شده و گاهی با برخوردو رفتار های خود اوضاع را بدتراز قبل می کنند. تماس با سایر مادرانی که کودک همسن و سال شما دارند به شما میفهماند که   بیشتر رفتارهای کودک شما مشابههمسالانش است و تنها تعداد کمی از آنها نشات گرفته از جو حاکم بر خانه و یا محیطمدرسه و... می باشد و جای نگرانی ندارد زیرا با بزرگ شدن کودک  کارهای این دوره سنی نیز می گذرد و البتهناگفته نماند که کارهای جدیدی جایگزین آنها می شود!  امروزه تماس با مادران دیگر بسیار راحت است .در کلاسهای مختلف و یا سایت های مخصوص مادران در اینترنت می توانید با  مادرانی که فرزند همسن شما دارند آشنا شده و درموارد مختلف به تبادل نظر بپردازید.

6.       زندگی ، آزاد !

گاهی بد نیست که در یک روز از ماه ( ترجیحا روز تعطیل بهتر است)  زندگی را آزادانه برگزار کنید یعنی  هم شما و هم فرزندتان مجاز به هر کاری که دوستدارید هستید  . در این روز نگران ریخت وپاش و غذا درست کردن و نظافت خانه و برنامه های دیگر نباشید. اگر دوست داشتید اینروز را در خانه می گذرانید و اگر نه ، در منزل می مانید. اگر دلتان خواست آشپزی میکنید  یا تمام روز را به کتاب خواندن و ورزشمی پردازید . فرزندتان نیز آزاد است که درس بخواند ، بازی کند ، فیلم ببیند و... .

همه این قانونها را به همراه اعضای خانواده  به اضافه محدودیت هایی که در انجام برخی ازکارها وجود دارد( مثلا تنها بیرون نرفتن و...) ، تعیین کنید و ساعت پایانی نیز برایش در نظر بگیرید . ساعت پایان رابه گونه ای تعیین کنید که حداقل یک ساعت زمان برای تبدیل کردن محیط خانه به شرایطعادی با کمک همه اعضای خانواده!  داشتهباشید.

 

نویسنده:ندا نصیری... چاپ در روزنامه همشهری

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)