محمدامين محمديانمحمدامين محمديان، تا این لحظه: 13 سال و 1 ماه و 8 روز سن داره

محمدامين، يه گل پسر، يه تاج سر

نقش بازی و اسباب بازی در کاهش رفتارهای پرخاشگرانه کودکان

1392/6/16 12:10
333 بازدید
اشتراک گذاری

نقش بازی و اسباب بازی در کاهش رفتارهایپرخاشگرانه کودکان


آپلود سنتر عکس وب سایت فیروز

محل این کارگاه در سالن بازی مهد کودک نشاط  در تبریز (جایی که کیاراد میره) هست.

توضیح: بنا به توضیح آقای مهندس قادری مدیر مرکز سرگرمی های سازنده کانونپرورش فکری کودکان و نوجوانان کشور، این جلسه اولین بار بود که در کشور و در تبریزبرگزار می شد.

همین طور در مورد "خانه اسباب بازی"هم توضیح دادند که برای اولین بار در تبریز تاسیس شد و این "خانه" جاییاست که به جای کتاب به کودکان اسباب بازی امانت می دهد.

خلاصه جلسه رو از روی یادداشت های خودم در اینوبلاگ می نویسم به امید اینکه برای مادران علاقه مند مفید باشد.

در مواجهه با رفتار پرخاشگرانه کودکان نکات زیردر ابتدا باید بررسی شوند:

1-     آیا کودک گرسنه است؟

2-     آیا کودک خسته و خواب آلود است؟

3-     آیا کودک بیمار است؟ شاید نتواند درد جسمی اش را هر چندخفیف بیان کند و کلافه باشد.

4-     آیا کودک  تواناییتعاملات اجتماعی دارد؟ اگر این توانایی را نداشته باشد به احتمال زیاد برای رساندنمنظورش اقدام به رفتار پرخاشگرانه خواهد کرد. مثلا زمانی که دستش به اسباب بازیخاص نمی رسد (شاید به دلیل قرار گرفتن آن اسباب بازی در محلی نامناسب) و چون نمیتواند نیاز و خواسته اش را مطرح کند با پرخاش رفتار می کند تا مورد توجه واقع شود.در چنین مواردی یک والد (والد الزاما مادر نبوده و ممکن است پرستار یا مربی مهدکودک باشد) آگاه می تواند با زیر نظر گرفتن کودک متوجه علت پرخاش بشود و نیاز اورا بر طرف کند.

 

نکته: پاسخ دادن به رفتار پرخاشگرانه کودک بارفتاری پرخاشگرانه تر( حتی تغییر تن و لحن صدا)  توسط والد اصلا صحیح نبوده و اوضاع را وخیم ترمی کند.

 

-         معمولا در کودکان زیر 4 سال رفتار پرخاشگرانه به دلیل عدموجود توانایی های کلامی، کاملا طبیعی بوده و نظارت اولیا برای مدیریت این رفتار کهملکه ذهن و عادت نشود برای کودک، ضروری است.

-         نظارت اولیا کودک حتی بعد از بلوغ آنها هم ضروری بوده و میتواند برای فرزندان هم آرامشبخش باشد.

-         ناتوانی کودکان در رفع نیاز هایشان هم می تواند علت رفتارپرخاشگرانه شان باشد.

 

عوامل موثر در پرخاشگری:

1-     گروه همسالان

2-     رسانه ها

3-     خانواده

 

-         مادران به عنوان اولین همبازی کودکان بهتر است قواعد بازیرا یاد بگیرند.

-         بچه ها منبع انرژی هستند و از طریق بازی اولیا خود را شارژمی کنند. ( بچه های کوچکتر تلالو انرژی بیشتری دارند و دوست داشتنی تر، جالب توجهتر و خوشایند تر هستند برای اکثر مردم)

 

مولوی می گوید:

چون سر و کارت با کودک فتاد                 پس زبان کودکی باید گشاد

 

زبان کودکی که تا زمان جوانی لازم است شامل زبانبازی و زبان هنر می باشد.

در زبان هنر مثلا در نمایش نقشی به کودک داده میشود که از طریق بازی پی به خطا یا استباه خود ببرد.

در شیوه جدید بازی درمانی شرح حال از طریق بازیگرفته میشود، که بچه فرستاده می شود پی بازی در اتاق اسباب بازی و از روی نوعاسباب بازی که انتخاب می کند و رفتارش در حین بازی مطالعه روی کودک انجام می گیرد.

مثلا:

-         طرز رفتار با اسباب بازی (کتک زدن ساباب بازی) نشان از ایندارد که بچه در اضطراب تنبیه است حتی اگر عملا تا به حال تنبیه نشده باشد ولیتهدید شده و مضطرب است.

-         کودک با عروسک خاص و در زیر تخت بازی می کند. این نیزنشانگر وجود اضطراب در کودک است.

 

نکته: ارسال انرژی مثبت از طرف والدین والدین،فرزندان را از بلایای جسمانی و روانی حفظ می کند.

 

در مورد رسانه ها:

اسباببازی های رسانهای (رایانه ای)می توانندایجاد اضطراب کنند.

تقسیم بندی کلی بازی های رایانه ای:

1.     اکشن: سر شار از خشونت است.

2.       Advanture (ماجراجویانه): ناجراییخطیر اتفاق می افت.

3.     استراتژیک:

بیش از 90 درصد بازی های رایانه ای اکشن هستند،که 3 عنصر خشونت، وحشت و شهو.ت باعث جذابیت این گروه بازی ها می شود.

-         این بازی ها مدیریت زمان ندارند. یعنی تا زمانی که برق هستو بچه نفس می کشد و چشمانش بسته نشده می تواند به بازی و تجربه خشونت ( می کشد) و وحشت(می گریزد که کشته نشود) ادامه دهد. در حالی که در یک نزاع خیابانی کودکان بعد ازمدت کوتاهی دعوا تمام می شود.

-         بحث شهو.ت خصوصا در گروه نوجوانان و به ویژه پسر بچه هاافزایش یافته و البته خارج از بحث امروز می باشد. به این اکتفا می کنیم که اگروالدین در کنار نوجوان حضور داشته باشند، به هنگام پخش صحنه ای که ممکن است براینوجوان شهو.ت زا باشد، حتی یک اخم و تکر والد مبنی بر این که این کار تهیه کنندهاین برنامه و کار اجرا کنندگان اصلا مناسب نیست می تواند در ذهن نوجوان تعریفی ازارزش و ضد ارزش بیافریند.

 

بازی های رایانه ای باعث خشونت، درون گرایی وجمع گریزی می شوند. سندرم اعتیاد به بازی های رایانهای ثابت شده و امروزه کلینیکهای ترک اعتیاد برای چنین اعتیادی دایر است.

سرانه خرید هر برای اسباب بازی در ایران 4 دلارو در امریکا 48 دلار است. در حالی که هر کودک ایرانی به طور متوسط 8 بازی ( 8 بازیمختلف و نه 8 مرتبه بازی) در ماه تجربه می کند و هر کودک امریکایی 2 بازی در ماه.پس در ایران کودکان 4 برابر بیشتر متحمل آسیب های ناشی از این بازی ها می شوند.

نکته: هر چه فاصله بیندازیم بین بازی های رایانهای کودکان به سلامت جسمس و روانی شان کمک کرده ایم.

نکته: اسباب بازی و بازی می تواند مانع پرخاشگریشوند.

-         کودکی که بازی نکند قطعا بیمار است.

این لینک سایت و خبر مروبوط به برگزاری اینکارگاه آموزشی:

www.icectoys.com

http://icectoys.com/news.php?extend.6

 

 

مامان پروین: کودکان شاد بیش از هر چیز نیازمندداشتن والدین و به ویژه مادران شاد هستند. من بار ها و بارها در مورد کیاراد تجربهکرده ام و مطمئن هستم که شما هم تجارب مشابهی داشته اید. پی فراموش نکنیم شاد بودنما هر چند ساختگی، به کودکمان نیرو و امید می دهد.

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)