محمدامين محمديانمحمدامين محمديان، تا این لحظه: 13 سال و 1 ماه و 2 روز سن داره

محمدامين، يه گل پسر، يه تاج سر

اهميت كاهش اضطراب در كودك

1392/11/8 0:00
427 بازدید
اشتراک گذاری

اگر با متمركز شدن بر روي رفتارهاي كودك خود به وجود اضطراب و نگراني در درون او پي برديد، به سرعت با يك روانشناس كودك و نوجوان و يا هر روانشناس ديگري كه در مورد سلامت فكري و معالجه آن تجربه و مهارت لازم را داشته باشد، مشورت كنيد.



تمام كودكان اضطراب و بي قراري را تجربه مي كنند. در بيشتر مواقع از يك كودك طبيعي انتظار مي رود كه زمان زيادي را در حال شور و شوق، بي قراري و كنجكاوي باشد. براي مثال كودكان، زماني كه 9 ماه از سال را به خاطر رفتن به مدرسه از والدين خود جدا مي شوند، داراي دلواپسي و اضطراب خاصي هستند. در مورد بچه هاي كوچكتر اين حالت ، گاهي اوقات به ترس نيز تبديل مي شود. ( مثل ترس از تاريكي ، از طوفان ، از حيوانات و يا از چيزهاي بزرگ و قوي ). اگر قبل از شروع اين هيجانات اين نوع رفتارها مثل جدا شدن از والدين، نشاط در مدرسه و يافتن دوست در اعمال بچه ها گنجانده شود، والدين به راحتي مي توانند ارزش هاي آنها را در زمان وقوع آن براي كودكان توضيح داده و آنها را متقاعد كنند. اين روش توسط روانشناسان قديمي پيشنهاد شده است. يك نوع از اين اضطرابها و نگراني ها كه ترس از جدايي نام دارد به شدت احتياج به درمان و مراقبت دارد از علائم آن :

۱. داشتن ترس هميشگـــي و دائم درباره سلامت و امنيت والدين خود
۲. امتناع كــــردن از رفتن به مدرسه
۳. دل دردهاي دائم و مستمـــر و يا شكايت از دردهاي جسمــــي ديگـــر
۴. نگــــراني هاي فوق العاده ، زمان خوابيدن
۵. متكــــي و وابسته بودن به ديگـــران
۶. تــــرس و وحشت زياد زمــــان جدا شدن از والــدين
۷. وحشت كــردن يا كابـــوس ديدن در زمان خواب

نوع ديگري نگراني و اضطراب زماني است كه كودك از چيز خاصي ميترسد مثلاً از سگ، حشرات و يا هر چيز خاص ديگري و اين ترس باعث استرس و هيجاني در دورن كودك ميگردد. گاهي، بعضي از اين كودكان از ديدن و يا صحبت كردن با افراد جديد و ناشناس وحشت دارند. اين بچه ها به سختي ميتوانند براي خود دوستان جديدي پيدا كنند و يا با هر شخص ديگري به جز اعضاي خانواده شان ارتباط برقرار سازند. بچه هاي ديگري كه از اين اضطرابها رنج ميبرند شايد :

۱. نگرانـــي هاي زيادي در مـــورد هر چيزي قبل از وقوع اتفاق آن دارند .
۲. درباره مدرسه رفتن ، با كســـي دوست شدن و ورزش كـــردن استرس دارند .
۳. افكار مشوش و عكس العملهاي عصبي دارند ( مشغوليت ذهنـــي ).
۴. از اينكه خطا و يا اشتباهــــي كنند ، مـــي ترسند .
۵. از اعتمـــاد به نفس فــــوق العاده كمـــي بــــرخوردارند .

كودكاني كه داراي استرس و اضطراب هستند دچار تنشها و دلواپسي هاي زيادي مي شوند . نگراني هاي آنها گاهي اوقات به اندازه اي مي رسد كه ديگر قادر به انجام دادن كاري و يا تصميم گرفتن و حتي فكر كردن در مورد مسائل اطراف خود نمي باشند . كودكان مضطرب ، اغلب كودكاني ساكت ، عصبي ، شاكي ، ناراضي و كم طاقت هستند . و اغلب دربارة همه چيز مشكل دارند . والدين اين كودكان بايد بسيار هوشيار بوده و به نشانه هاي عصبي بودن و اضطراب داشتن در كودكان خود دقت كنند ، تا پس از شناخت سريع و به موقع ، مانع از پيشرفت اين حالتها شوند . اين موضوع كه بايد به سرعت باعث كاهش ترس و اضطراب در كودكان شويم ، اهميت زيادي دارد .

اگر با متمركز شدن بر روي رفتارهاي كودك خود به وجود اضطراب و نگراني در درون او پي برديد، به سرعت با يك روانشناس كودك و نوجوان و يا هر روانشناس ديگري كه در مورد سلامت فكري و معالجه آن تجربه و مهارت لازم را داشته باشد، مشورت كنيد. با مراقبتهاي ويژه؛ مشكلات اضطراب و استرس را در كودكان خود از بين ببريد. اين مراقبتها به زودي مانع از بوجود آمدن مشكلاتي، از قبيل نداشتن رابطه دوستي با ديگران، شكستها و ضربه هاي اجتماعي و دروني، كمبود شديد اعتماد به نفس در آينده خواهد شد. اين مراقبتها متشكل از روان درماني هاي انفرادي، معالجات و روان درماني هاي خانوادگي، مراقبتهاي رفتاري و مشاوره در مدرسه مي باشد .

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (3)

مامان کیانا
14 بهمن 92 15:07
چهره پسر خودت که خیلی مصطربه چی کارش کردی بنده خدارو.؟ تنهاش گذاشتی یا از چیزی ترسیده؟
عشق من رهبرم
21 بهمن 92 20:33
سلام و درود. امیدوارم که ایام به کامتون باشه. از حضور و نظر ارزشمندتون بسیار ممنونم. از توصیه های مفید و بجای شما لذت بردم و انشالله استفاده خواهم کرد. انشالله که هممون بتونیم رهرو واقعی آقا باشیم و فرمایشات ایشون رو سرلوحه ی زندگیمون قرار بدیم. از بازدید وبتون لذت بردم. خدا پسر گلتون "آقا محمدامین" رو براتون حفظ کنه. اسم خیلی زیبایی براش انتخاب کردین. انشالله در پناه آقا امام زمان سلامت باشه. باز هم از حضور شما سپاسگزارم. در پناه حق پیروز و سربلند باشید بانو یا مهدی..!
خاله
27 بهمن 92 21:44
الهی خاله قربون پسر قشنگش بشه .چرااینقدر اضطراب تو چشاش موج می زنه .کی اذیتش کرده بزنم لهش کنم
مامان محمدامين
پاسخ
اینجاتو مراسم تجلیل از پدرش بود که برای لحطاتی پدرش رو گم کرده بود.