محمدامين محمديانمحمدامين محمديان، تا این لحظه: 13 سال و 15 روز سن داره

محمدامين، يه گل پسر، يه تاج سر

واکسیناسیون معنوی را فراموش نکنید

1394/5/31 20:40
508 بازدید
اشتراک گذاری

فرقی هم نمی‌کند، درکجا و با چه شرایطی زندگی کنی، در معرض بیماری باشی یا نباشی. واکسیناسیون الزامی و از بدو تولد باید شروع شود اما چرا وقتی صحبت از گناه و هزار و یک بیماری‌ روحی‌اش می‌شود، هیچ‌کدام ما باورش نداریم و نمی‌پذیریم که ویروس آن بدتر و همه‌گیرتر از هر بیماری در همین نزدیکی و در کمین سلامت فرزند دلبند ماست.

سرخک، فلج‌اطفال، آبله و... یکی پس از دیگری. احتمال نیم‌درصد را هم نمی‌توان رد کرد. فرقی هم نمی‌کند، درکجا و با چه شرایطی زندگی کنی، در معرض بیماری باشی یا نباشی. واکسیناسیون الزامی و از بدو تولد باید شروع شود، چون همه ما ندیده عمق فاجعه را باور داریم؛ اما چرا وقتی صحبت از گناه و هزار و یک بیماری‌ روحی‌اش می‌شود، هیچ‌کدام ما باورش نداریم و نمی‌پذیریم که ویروس آن بدتر و همه‌گیرتر از هر بیماری در همین نزدیکی و در کمین سلامت فرزند دلبند ماست.

امام‌ محمدباقر(ع) بهترین واکسیناسیون برای کودکان در برابر گناه را مانوس‌کردن آن‌ها با نماز عنوان می‌کنند که رشته اتصال آدمی در تمام عمر با خداست. فریاد رسی که راه نجات خیلی‌ها از نیستی و فناست. کارشناسان امور تربیتی براین باورند که موضوع انحراف جنسی هم از همان باتلاق‌هایی است که انتهایش بی‌بروبرگرد نیستی است و راه پیشگیری و علاجش هم فقط از مسیر نماز و دوستی با اهل‌بیت(ع) می‌گذرد. کارشناسان دینی برای این منظور هم برای شما چند راهکار توصیه‌ای مفید دارند. 

﷯ ایجاد انگیزش کنید: تشویق، تایید، پاداش و هدیه‌دادن از ابزارهایی است که در مراحل ابتدایی نمازگزاری کودکانمان بسیار کارساز است و باید والدین در تربیت دینی و جذب کودکان به نماز از آن بهره بگیرند.
﷯دسته‌جمعی عبادت کنید: برای آنکه پدر و مادر از پس نقش الگویی و آموزشی خود به‌خوبی برآیند، بهتر است به‌همراه فرزندان و دیگر اعضای خانواده، فریضه نماز را به‌صورت دسته‌جمعی به‌جا آورند. با این روش علاوه براینکه امکان سهل‌انگاری در نماز به کمترین میزان خود می‌رسد و این فریضه دینی به شکل گروهی و منظم هم انجام می‌گیرد. این کار سبب افزایش ارتباط عاطفی و روحیه هم‌دلی و هم‌بستگی میان اعضای خانواده هم می‌شود.
﷯ از رفتارهای ناخوشایند دوری کنید: والدین برای واداشتن کودکان به نماز نباید رفتارهای ناخوشایند مانند اعمال قدرت و مجبورکردن کودک به نماز را از خود نشان دهند تا کودک از انجام فرایض دینی زده نشود.
﷯ با فرزندانتان گفتگو کنید: اگرچه در تربیت الگویی، والدین باید به‌طور غیرمستقیم با رفتار خویش، فرزندان خود را به نماز و یادگیری آن علاقه‌مند کنند؛ اما گاهی آن‌ها به‌سادگی و آسانی حاضر به اصلاح رفتار خویش درباره نماز نیستند. ازاین‌رو والدین باید با دلیل و استدلال قوی بتوانند از راه گفتگو و بحث‌کردن به شکلی محرمانه، رفتار او را اصلاح کنند.
﷯ تبشیر و انذار را باهم داشته باشید: یکی از روش‌های تربیتی پیامبران الهی برای هدایت مردم به سوی ارزش‌های الهی، تبشیر و انذار بوده است؛ یعنی به مردم بشارت می‌داده‌اند که بعد از انجام این تکالیف چه عطایایی نصیبشان می‌شود و با ترک این اعمال چه مجازات‌هایی منتظرشان است. با استفاده از این روش و آگاه‌کردن فرزندان به عواقب اقامه یا ترک نماز، می‌توان گامی مهم برای نمازخوان‌کردن آنان برداشت.

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)