محمدامين محمديانمحمدامين محمديان، تا این لحظه: 13 سال و 20 روز سن داره

محمدامين، يه گل پسر، يه تاج سر

این کارهای خوب...

1393/11/7 13:55
370 بازدید
اشتراک گذاری

گفتیم که نظم و انضباط هم مانند هر مقوله تربیتی دیگری آموزش‌دادنی است و باید از سنین کم، کودکان را با این موضوع و ضرورت آشنا کرد. برای این‌منظور، توجه به چند نکته کلیدی تربیتی ضروری است...

کودکان حرف کسی که به او ابراز علاقه و محبت کند، بیشتر گوش می‌دهند و او را خیرخواه و ‌معتمد می‌دانند.
باید با توجه به سن کودکتان، قانون‌هایی را برای او وضع کرده تا بر اساس آن، نتیجه مطلوبی دریافت کنید.
تشویق، یکی‌از مهم‌ترین کارهای نظم‌آموزی ‌و برای پیشبرد کار، ضروری و مؤثر است.
کودک را از تاثیر و فایده‌های نظم آگاه کنید و به او بگویید که اگر نامنظم و شلخته باشد، چه اثر منفی و پیامدهایی خواهد داشت.
یادتان باشد که شما بهترین الگو برای فرزندانتان هستید و به‌طور معمول، پدرها الگوی مناسب‌تری برای پسرها هستند.
اگر می‌خواهید فرزندی منظم، مرتب و به‌‌دور از شلختگی داشته باشید، اصلا به او زور نگویید و نظم را با خشونت به او یاد ندهید. با این نوع حکومت، به‌محض دور‌شدن شما، کودک به ریخت‌وپاش و شلختگی گذشته خود باز می‌گردد و در آینده با بی‌اعتنایی به سخن شما، پرخاشگری، بداخلاقی، دروغ‌گویی، انزوا و لج‌بازی و در‌نهایت از‌دست‌دادن اعتماد به نفس کودک همراه خواهد بود. یعنی به‌جای اینکه شلخته نباشد، این خصوصیت‌ها را به کار خواهد گرفت.
باید برای دوری از بی‌نظمی و شلختگی کودک، جدی باشید؛ زیرا لحظه‌ای سهل‌انگاری و تردید والدین، موجب می‌شود که فرزندتان در مسیر تربیتی انضباط آسودگی‌خاطر پیدا کند و مقررات و قانون خانه را رعایت نکند.
یادتان باشد که برای اصلاح رفتار فرزندتان، باید وقت بگذارید و استعداد و ظرفیت او را در نظر بگیرید و البته به کار آموزشی خود به‌شکل مستمر ادامه دهید‌.

 

منبع: روزنامه شهرآرا
بعضی وقت‌ها بهتر است که حواستان نباشد و خود را به‌غفلت بزنید تا با نادیده‌‌گرفتن بی‌نظمی کودک در مدت آموزش، هم حرمت او را حفظ کنید و هم فرصتی برای تجدید نظرش داشته باشد و نیز ارزش شما پیش او بیشتر شود.
فقط یادتان باشد که سطح انتظار خود از فرزندتان را برایش مشخص و رفتار نامناسب و بی‌نظم او را تعیین کنید و به او بگویید که چگونه می‌تواند آن کار را نظم دهد.
مسابقه و بازی، یکی‌از بهترین راه‌ها برای نظم‌دهی به کودک است.
کودکتان را تشویق یا تنبیه نکنید؛ بلکه رفتار خوب او را ‌به رخش بکشید و از شلختگی‌اش انتقاد کنید، نه اینکه به او بگویید: شلخته و بی‌نظم هستی!
یادآوری رفتارهای نامناسب، داد‌و‌بیداد‌‌کردن، جروبحث‌کردن با کودک و هر کاری از این قبیل، ممنوع است.

پسندها (3)

نظرات (1)

دومین جشنواره کتابهای صوتی
7 اسفند 93 12:56
دوست عزیز دومین دوره جشنواره تولید کتابهای صوتی برای کودکان و نوجوانان(بخصوص کودکان و نوجوانان)آغاز گردیده است.از شما عزیز گرامی برای شرکت در این طرح خیرو فرهنگی و همچنین پذیرفتن عنوان همکار افتخاری دعوت بعمل می آید