محمدامين محمديانمحمدامين محمديان، تا این لحظه: 13 سال و 14 روز سن داره

محمدامين، يه گل پسر، يه تاج سر

پسرهای کلی‌نگر؛ دخترهای ریز‌بین

1393/11/7 13:53
339 بازدید
اشتراک گذاری
با توجه به تفاوت‌های دختر و پسر که به‌ترتیب جزئی‌نگر و کلی‌نگر هستند؛ نگاه تربیتی به این دو، کمی متفاوت است. دخترها حساس و دقیق هستند و در نتیجه نظم و انضباطشان بیشتر است و پسرها با توجه به ویژگی جنسی‌شان، بی‌نظم‌تر هستند و نباید انتظار‌ یکسانی از هر دو آنان داشت؛ اگرچه منظم‌بودن هم مانند هر مقوله دیگری آموزش‌پذیر است.


﷯ کارهایی برای منظم‌تر‌شدن
اگر دوست دارید‌ کودک منظمی داشته باشید و پسر بچه‌هایتان هم شلخته بار نیایند، پیشنهاد می کنیم این نکات را در شیوه‌های تربیتی‌تان جدی بگیرید:
والدین می‌توانند با نقش‌بازی‌کردن، به بچه‌ها  نظم را آموزش داده و آن‌ را به‌عنوان یک الگو به آن‌ها یاد دهند. به‌طور مثال اگر پدر و مادر لباس‌هایشان را به جالباسی آویزان کنند، به‌صورت عملی به او نشان داده‌اند که باید این رفتار را داشته باشد.
به‌دنبال رفتار منظمی که از کودک خود می‌بینند، تشویق کلامی یا عملی داشته باشند و برای او هدیه‌ای بخرند.
یادآوری این نکته نیز ضروری است که آموزش نظم برای پسر و دختر در وضع مساوی، همان برتری دخترها را به‌دنبال دارد؛ مگر اینکه دختری رفتارهایی مانند بیش‌فعالی داشته باشد که نتواند منظم باشد. این‌گونه دخترها حتی رفتار منظم ‌پسری معمولی را هم نخواهند داشت.
یکی‌از شیوه‌های تربیتی در نظم‌دهی به کودکان و به‌ویژه پسر‌بچه‌ها، از طریق مشاهده و تقلید از بزرگ‌سالان است که رفتارهای آنان را تقلید می‌کنند، به همین جهت شلختگی و بی‌نظمی کودک در خانواده‌های بی‌نظم، بیشتر دیده می‌شود.
این نکته را هم به‌یاد داشته باشید که مخالفت با رفتارهای والدین، گونه‌ای اعتراض است تا کودک از این شیوه و رفتار «مقابله‌ای» برای رسیدن به هدف خود
استفاده کند.

﷯ قانون، نظم می‌آورد
اگر در جامعه‌ای که مانند یک خانواده است، نظم حاکم باشد، بی‌نظمی افراد کمتر است. به‌طور مثال، اگر پیاده‌رو تمیز باشد، به‌ندرت افرادی پیدا می‌شوند که زباله‌های خود را آنجا بریزند.
بنابراین، فضای منظم، انسان‌ها را در سبک و شیوه‌های رانندگی، معاشرت، کارهای اداری و‌... قانونمند می‌کند. اگر نظم و قانون حاکم نباشد، انسان‌ها به‌دلیل ویژگی راحت‌طلبی، رفتاری همراه با بی‌نظمی خواهند داشت.
حمید طحان‌پور، روان‌شناس و مشاور کودک

پسندها (3)

نظرات (0)