محمدامين محمديانمحمدامين محمديان، تا این لحظه: 13 سال و 18 روز سن داره

محمدامين، يه گل پسر، يه تاج سر

کودک، تخیل و اسباب‌بازی

1393/11/7 13:52
369 بازدید
اشتراک گذاری

اگر شما هم فرزند کوچکی در منزل دارید، به‌عنوان پدر‌و‌مادر، بخشی‌از درآمدتان اختصاص به خرید اسباب‌بازی دارد. فتانه روحانی، روان‌شناس‌ حوزه خانواده معتقد است: «بازی، لذت‌بخش‌ترین فعالیتی است که هر کودکی انجام می‌دهد. برای اینکه هر فردی به رشد جسمی، اجتماعی و اخلاقی برسد، نیاز به ابزارهای خاص دارد و برای کودکان، بازی پرورش‌دهنده حواس‌ آن‌هاست.»


این دغدغه برای والدین وجود دارد که چه وسایلی را برای کودکشان تهیه کنند تا علاوه‌بر اینکه آن‌ها را سرگرم کند، برایشان نقش آموزشی هم داشته باشد. فتانه روحانی، روان‌شناس‌ حوزه خانواده معتقد است: «بازی، لذت‌بخش‌ترین فعالیتی است که هر کودکی انجام می‌دهد. برای اینکه هر فردی به رشد جسمی، اجتماعی و اخلاقی برسد، نیاز به ابزارهای خاص دارد و برای کودکان، بازی پرورش‌دهنده حواس‌ آن‌هاست.» در ادامه به بررسی این موضوع می‌پردازیم که چه اسباب‌بازی‌هایی می‌تواند رشد کودک ما را به‌همراه داشته باشد!

﷯ هدفمند اسباب‌بازی بخرید
اسباب‌بازی برای کودکان نوعی غذای روانی و جسمی است. بازی یکی‌از نیازهای مهم آن‌ها در این دوران محسوب می‌شود و جزئی از زندگی آن‌هاست. به همین دلیل باید انتخاب و خرید اسباب‌‏بازی‌ها را با هدف انجام داد. یکی‌از ویژگی‌های اسباب‌بازی مناسب، برانگیختن حس کنجکاوی کودک است. اسباب‌بازی خوب نه‌تنها نباید تکراری به‌نظر برسد، بلکه باید حس کنجکاوی را برانگیزد. به‌یاد داشته باشید که بازی باید مهارتی را به کودک
بیاموزد.
مثلا کودکان خردسال به اسباب‌بازی‌هایی نیاز دارند که هرپنج حس آن‌ها را تقویت کند. نکته مهم دیگر اینکه اسباب‌بازی که‌ کودکی دو‌ماهه را سرگرم می‌کند، برای‌ کودک دوساله سرگرم‌کننده نیست و برعکس، کودکان همگام با رشد خود نیازمند اسباب‌بازی‌های متنوع هستند. تناسب داشتن اسباب‌بازی انتخاب‌شده با سن و سال کودک بسیار مهم است.
﷯ حسی و حرکتی‌ها، هوش را پرورش می‌دهند
براساس نظریه‌های روان‌شناسان، کودکان به سه گروه سنی برای بازی‌کردن تقسیم می‌شوند که والدین مطابق آن می‌توانند وسایل بازی ‌برایشان تهیه کنند. کودکان از شش‌ماه‌ تا دوسال نیاز به پرورش هوش دارند، به همین دلیل باید والدین اسباب‌هایی را که حواس کودک را درگیر می‌کند، در‌اختیار آن‌ها قرار دهند. کودک هر‌چند ‌تا چهارماهگی بیشتر وقت‌ها خواب است، اما رنگ‌های تند و شاد مانند قرمز و سبز، آن‌ها را جذب می‌کند. برای این سن می‌توانید از آویزهای بالای سر‌ استفاده
کنید.

﷯ اسباب‌بازی‌هایی با رنگ شاد
برای کودکان شش‌ماه‌تا‌یک‌سال‌ معیاری که باید در‌نظر داشته باشید، درشت‌بودن وسیله بازی است. اگر وسایل بازی ریز باشد، برای کودک خطرساز‌شده و حتی در مواردی سبب خفگی کودک می‌شود. از موضوعات دیگری که باید در ‌هنگام تهیه اسباب‌بازی به آن ‌توجه کرد، قابل شستشو‌بودن و نداشتن لبه‌های تیز است. وسایلی هم که صدادار است، فقط زمانی حس شنوایی را تقویت می‌کند که صدای آزار‌دهنده نداشته باشد؛ زیرا در غیر این صورت می‌تواند برای سیستم عصبی کودک مخرب باشد. ازاین‌رو می‌توانید وسایل بازی از‌قبیل کارت‌های بزرگ بازی، لگوهای درشت و عروسک‌های نرم و پوشالی را برای این گروه سنی تهیه کنید. کتاب‌های جذاب می‌تواند برای این گروه مفید باشد و کم‌کم آن‌ها را به خواندن علاقه‌مند کند. از دیگر وسایلی که برای این سن مناسب است، اسباب‌بازی‌های سنگین و کشیدنی یا هل‌دادنی است که از این طریق عضلات کودک تقویت 
می‌شود.
﷯ اهل سرزمین تخیل
کودک از سن دوتاچهارسال و بعضا تا شش‌سال، قدرت تخلیل پیدا می‌کند؛ در این سن است که می‌‌تواند با اسباب‌بازی‌هایش همانند‌سازی کرده و با آن‌ها به سرزمین تخلیل برود. شاید شما هم خاله‌بازی یا اینکه به‌جای جنگجو‌ی شجاع‌بودن ‌که دشمن‌ را یکی ‌پس‌از دیگری نابود می‌کند و قدرت ماورایی دارد، از دوران کودکی‌‌تان به‌یاد دارید. این موارد سبب می‌شود هوش کودک از طریق تخلیل پرورش پیدا کند. در کنار سایر وسایل بازی شطرنج، پازل و بازی‌های ذهنی می‌تواند برای پرورش بهتر هوش کودک موثر باشد. در نظر داشته باشید که کودکان در این سن تحرک زیادی داشته و تمایل دارند که در محیط به جست‌و‌خیز بپردازند. می‌توانید برایشان سه‌‌چرخه تهیه کنید تا در بیرون انرژی‌شان را تخلیه کنند.

﷯ بازی با هم‌سالان و رشد اجتماعی
از شش‌سالگی بازی با هم‌سالان، کودک را اجتماعی می‌کند. آن‌ها می‌توانند از نقاشی‌کردن لذت ببرند؛ ازا‌ین‌رو تهیه مداد رنگی، آبرنگ و... کودک را سرگرم می‌کند و مهارت‌های دستی او را افزایش می‌دهد. همچنین گل‌های رس بهداشتی که در بازار وجود دارد می‌تواند به مهارت دست‌ورزی آن‌ها کمک کنند.

﷯ بازی‌های رایانه‌ای؛ جزئی جدا‌شدنی
بازی‌های رایانه‌ای، امروزه جزئی جدا‌نشدنی هستند که بیشتر کودکان به طرق مختلف به آن دسترسی دارند. والدین هوشیار می‌توانند این موضوع را هدایت کرده و نگذارند که کودکشان هر بازی (که مناسب سن‌ آن‌ها نیست) را انجام دهد، به‌عنوان نمونه می‌توانند بازی‌هایی مانند نقاشی یا بازی‌هایی راکه خشونتی در آن وجود ندارد، برای آن‌ها تهیه کنند. نکته دیگری که در بازی‌های رایانه‌ای باید در نظر داشته باشید، این است که ‌موفق‌نبودن و پیروز‌شدن در بازی می‌تواند کودک را پرخاشگر و افسرده کند؛ از‌این‌رو هنگام تهیه بازی‌های رایانه‌ای این جنبه را هم در نظر داشته باشید.

 

منبع: روزنامه شهرآرا

پسندها (2)

نظرات (0)