محمدامين محمديانمحمدامين محمديان، تا این لحظه: 13 سال و 15 روز سن داره

محمدامين، يه گل پسر، يه تاج سر

سلامت كودك در فصل تابستان

1393/3/5 14:06
618 بازدید
اشتراک گذاری

 براى آنكه مطمئن شويد كوچولويتان در وضعيت مناسب و خنكى است و براى محافظت از او در طول روزهاى گرم و دراز تابستانى، مى توانيد به اين توصيه هایی در ادامه مطلب عمل كنيد.

شما اگر در تابستان اوقات خود را در خانه سپرى كنيد، كودك شما فصل امن و راحتى را سپرى مى كند. اما كلاً گرماى تابستان براى كودكان خطرناك است. جوشهاى ملتهبى كه بر اثر پوشاندن لباس زياد به كودكان در گرما به وجود مى آيد نشان مى دهد كه بدن آنها در برابر گرما تا چه اندازه حساس است. كودكان در تابستان به وفور به آفتاب سوختگى هاى دردناك و گرمازدگى كه با تب بالا و تنفس تند مبتلا مى شوند. عرق سوز يكى از شايع ترين دلايل مرگ ناگهانى نوزادان است. براى آنكه مطمئن شويد كوچولويتان در وضعيت مناسب و خنكى است و براى محافظت از او در طول روزهاى گرم و دراز تابستانى، مى توانيد به اين توصيه ها عمل كنيد:
انتخاب لباسهاى مناسب
اگر مى خواهيد در خانه بمانيد به نوزادتان لباسهاى سبك و گشاد بپوشانيد، بهتر است اين لباسها نخى و از جنس مواد طبيعى باشد كه عرق را به خود جذب مى كند و نه از الياف مصنوعى. ترجيحاً به كودكتان لباسهايى بپوشانيد كه خودتان مى پوشيد. اگر شما تى شرت و شلوار كوتاه مى پوشيد اين نوع لباس پوشيدن براى كودكتان هم مناسب است. براى هواى آزاد به كودكتان لباسهاى بلند رنگ روشن بپوشانيد و از كلاه لبه دار استفاده كنيد كه صورت كودك را از گرما حفظ كند. از پوشاندن لباس هاى باز به كودك حتى در روزهاى ابرى خوددارى كنيد. زيرا در اين روزها ست كه اشعه هاى مضر خورشيد به راحتى از ابرها نفوذ مى كنند و به پوست لطيف كودك آسيب مى رسانند.
فراهم كردن تهويه مطبوع
تا وقتى كه نوزاد نمى تواند گرما را به وسيله عرق به طور مؤثرى دفع كند، احتمال آنكه در روزهاى گرم بيش از بزرگسالان دچار گرما زدگى شود زياد است. به همين دليل هرگز نبايد كودكتان را در يك اتاق گرم يا يك اتومبيل پارك شده يا خاموش تنها بگذاريد. حتى چند دقيقه كافى است كه درجه حرارت بدن او بيش از حد بالا برود و زندگى اش را به خطر بيندازد.
استفاده از يك كالسكه مناسب
حرارت بدن نوزاد و فضاى كوچك كالسكه مى تواند موجب گرما زده و عاجز شدن او شود و در چند دقيقه به پوستش آسيب برساند. سعى كنيد كالسكه نوزاد شما از رنگ هاى روشن با الياف پارچه اى باشد. اگر مشاهده كرديد صورت نوزادتان گلگون شده به سرعت او را از كالسكه خارج كنيد.
شير دادن براى عرق كردن
اگر شما دانه هاى عرق را در گرما روى سر نوزادتان نمى بينيد، احتمالاً آب بدنش كم شده است. چهره گلگون، پوستى كه هنگام لمس كردن گرم است، تنفس تند و بى قرارى از علايم كم شدن آب بدن است. نوزادان زير ۶ ماه نبايد آب بنوشند. بعد از اين مدت مقدار كمى آب مى توان به آن ها داد. سعى كنيد با شير دادن متناوب، آب از دست رفته بدنش را جبران كنيد. نوزادان در تابستان بايد ۵۰ درصد بيشتر شير بخورند. به طور متوسط سعى كنيد براى هر پوند كودكتان دو وعده شير در نظر بگيريد. يعنى يك نوزاد ۲۰ پوندى به ۲۰ بار شير خوردن در روز نيازمند است.
عاقلانه بيرون برويد
بدترين ساعتهاى بيرون رفتن براى كودك شما و حتى خود شما بين ساعت هاى ۱۰ صبح تا ۲ عصر است. در اين هنگام خورشيد بيشترين ضرر را به پوست مى رساند. برنامه بيرون رفتنتان را براى قبل يا بعد از اين دوره زمانى تنظيم كنيد.
دنبال سايه باشيد
وقتى به ساحل دريا يا پارك مى رويد، هميشه دنبال يك مكان امن و سايه باشيد. مانند سايه يك درخت، چتر يا يك سايبان. آسان ترين راه استفاده از چادر هاى مخصوص كنار درياست كه از نوعى پارچه مخصوص ساخته مى شود و مانع عبور اشعه هاى مضر خورشيد است. مطمئن شويد كه چادرتان پنجره هاى مناسبى براى تهويه و جريان هوا در چادر دارد. براى محافظت از چشم هاى كودكتان و كاهش نور شديد آفتاب، از عينك هاى آفتابى استفاده كنيد. شيشه اين عينك بايد از جنسى باشد كه حداقل از عبور ۹۹% پرتو ماورابنفش خورشيد جلوگيرى كند.
استفاده از ضد آفتاب ها
كودكان زير ۶ ماه پوست لطيف و نازكى دارند و بايد سعى كنيد آنها را از آفتاب دور نگه داريد. اما هنگامى كه رفتن در آفتاب اجتناب ناپذير است، مى توانيد از كرم هاى ضد آفتاب استفاده كنيد. مقدار كمى كرم ضد آفتاب براى ناحيه هايى از بدن كودك كه در معرض آفتاب است مخصوصاً صورت مشكلى ايجاد نمى كند.
براى كودكان بزرگتر از ۶ ماه، آزاد هستيد كه از مقدار بيشترى كرم استفاده كنيد و هر ۲ ساعت يك بار كرم را تجديد كنيد. از ضد آفتاب هاى واترپروف مخصوص كودكان با SPF حدود ۱۵ استفاده كنيد. حتى به جاهايى از بدن كودك كه در معرض آفتاب نيست هم كرم بزنيد. يك بلوز نخى تنهاSPF 5 دارد.
تسكين دهنده هاى پوستى
اگر كودك در هواى گرم و شرجى بيش از حد عرق مى كند، ممكن است دانه هاى قرمز كوچكى در گردن و كشاله ران، پشت زانو ها يا در آرنج او ايجاد شود. براى كم كردن خارش هاى ناشى از گرما، لباسهاى چسبناك او را در آوريد و لباس كمترى به او بپوشانيد. حتى كهنه بچه را هم عوض كنيد و از پودر بچه براى محل هاى تحريك شده استفاده كنيد. بردن بچه به يك اتاق خنك و با تهويه مناسب به كاهش تحريك ها كمك خواهد كرد.
آفتاب سوختگى، كه پوست ملتهب، قرمز و داغ و دردناك از علايم آن است، مى تواند به شدت كودك را اذيت كند. اگر كودكتان زير يك سال است، پس از مشاهده اين علايم به سرعت با پزشك مخصوص كودكتان تماس بگيريد. پزشك شما را راهنمايى مى كند تا نقاط سوخته بدن كودك را با آب ولرم خنك (نه سرد) و لوسيون مخصوص شست وشو دهيد. هرگز تاول ها را نتركانيد. آنها از سرايت عفونت به مناطق سوخته شده بدن جلوگيرى مى كنند. استامينوفن و ايبوپروفن مخصوص كودكان هم براى كاهش درد مؤثر است.

پسندها (2)

نظرات (3)

حکیمه نیک بخت
5 خرداد 93 14:24
مثل همیشه مفیدومناسب فصل بود..ماشالاگل پسرتونم حسابی مردی شده واسه خودش
حامده(مامان امیر محمد)
9 خرداد 93 17:05
ممنون ازمطالب خوب ومفیدتون خاله جون ماشاالله بزرگ شدی خوشتیپ جون
کمیل
14 خرداد 93 1:10
الله یحفظه الله .. ماشاءالله .. ممنون از مطالب مفید .