محمدامين محمديانمحمدامين محمديان، تا این لحظه: 13 سال و 13 روز سن داره

محمدامين، يه گل پسر، يه تاج سر

آب بازی با بابا و مامان

1394/6/16 20:16
639 بازدید
اشتراک گذاری

آب‌بازی باعث تسکین عصبانیت‌های کودک شده و کودک از طریق آن از ناراحتی‌ها، فشارها و تنش‌ها رهایی یافته و احساس آرامش می‌کند.

بازی با آب، از مهم‌ترین و لذتبخش‌ترین بازی‌هایی است که کودکان می‌توانند انجام دهند. آن‌ها می‌توانند بدون آنکه ابراز ناراحتی کنند یا از انجام آن خسته شوند، ساعت‌های طولانی به آب بازی بپردازند. آن‌ها گاه با دستان کوچک خود به سطح آب می‌کوبند و از پاشیدن قطرات آب به سر و صورت خود احساس خوشحالی می‌کنند و گاهی اسباب بازی‌های خود را با آب می‌شویند و بالا و پایین رفتن آن‌ها را در آب، خیره می‌شوند.

فاطمه بروک، روان‌شناس حوزه کودک با بیان این مطالب ادامه می‌دهد: آب‌بازی باعث تسکین عصبانیت‌های کودک شده و کودک از طریق آن از ناراحتی‌ها، فشارها و تنش‌ها رهایی یافته و احساس آرامش می‌کند، چون کودکان آب‌بازی را بسیار دوست دارند و از این طریق می‌توان مفاهیم و مطالب بسیاری را به آن‌ها آموخت و موجبات رشد مهارت‌ها و توانایی‌های مختلف آن‌ها را فراهم ساخت؛ در واقع آب‌بازی کمک می‌کند تا بچه‌ها افکار خلاقشان را رشد دهند و از آنجایی که این بازی جذابیت بسیاری برای کودکان دارد والدین و مربیان می‌توانند به ‌وسیله بازی‌های متنوع و از طریق پرسش‌های مختلف تفکر خلاق را در کودکان پرورش
دهند.
برخی خواص آب بازی در روند کشف استعدادها و خلاقیت‌های کودکان:
﷯ 
آب‌بازی، تقویت‌کننده خلاقیت و ابتکار کودک
از خواص آب‌بازی، تحریک قوه خلاقیت کودکان است. آب‌بازی کردن فرصتی برای آن‌ها فراهم می‌آورد که در آن، قوه خلاقیت خود را پرورش می‌دهند. در این بین، وظیفه والدین بسیار سنگین و حساس است. 
کودکان نیز می‌توانند آزمایش‌های گوناگونی را در آب انجام دهند. آزمایش چگونگی معلق ماندن یک وسیله بر روی آب، چگونگی فرو‌رفتن وسایل دیگر در آب، شستن یک تکه پارچه با آب، جذب شدن آب در یک اسفنج، ریختن آب در یک نایلون و تغییر شکل دادن نایلون با حرکت دادن آن، توجه به بی‌رنگ بودن آب، حل شدن برخی مواد در آب و برعکس حل‌نشدن برخی دیگر و بسیاری از آزمایش‌های مشابه، می‌تواند تاثیر بسیار زیادی در تقویت خلاقیت کودک داشته باشد.
﷯ 
آب بازی، آرامش‌بخش کودکان
آب، مایعی آرامش‌بخش برای همه افراد است و کودکان نیز در آب، احساس آرامش می‌کنند. اگر کودک در تمام طول روز، بدخلق باشد و در کل، روز تحمل‌ناپذیری را سپری کرده باشد، می‌توانیم با پر کردن یک وان یا لگن از آبی با دمای مناسب و گذاشتن کودک به همراه اسباب بازی‌های مورد علاقه‌اش در آن، آرامش او را دوباره تامین کنیم.
﷯ 
آب‌بازی عامل رشد عاطفی و هیجانی کودک
کودکان عاشق آب‌بازی هستند. نکته این است که در هنگام آب‌بازی، کودک تنش‌های خود را کاهش می‌دهد و به آرامشی رؤیایی دست می‌یابد. آب‌بازی به او احساس قدرت می‌دهد و کنجکاوی او را تحریک می‌کند و راه کشف ناشناخته‌ها را پیش روی او باز می‌کند. دختربچه‌ها می‌توانند عروسک خود را بشویند و از لحاظ عاطفی از انجام این کار لذت ببرند، پسربچه‌ها هم با دست و پا زدن در آب، انرژی خود را تخلیه می‌کنند.
﷯ 
آب‌بازی، موجب رشد اجتماعی کودک
از مهم‌ترین خواص آب‌بازی برای کودکان، رشد اجتماعی کودک است. کودکان به هنگام آب بازی فرا‌می‌گیرند که چگونه با دیگران ارتباطی مؤثر برقرار کنند. 
والدین باید کودک را در تمام اموری که در خانه با آب انجام می‌دهند، سهیم کنند؛ برای نمونه، کودک می‌تواند برای کمک به والدین خود، لباس‌ها را آب‌کشی کند یا حتی ظروف کوچک ملامین و پلاستیکی را بشوید. اگر کودک این کارها را به طور ناقص انجام می‌دهد، ناراحت نشوید، زیرا انجام کارهایی از این قبیل حتی به طور ناقص، تاثیری فوق‌العاده بر رشد اجتماعی کودک شما خواهد داشت.
﷯ 
آب‌بازی، عامل رشدگویایی و افزایش دایره لغات
از مهم‌ترین نیازهای کودکان، قدرت بیان خواسته‌ها از طریق سخن گفتن است. در واقع برای اینکه کودک شما بتواند در جامعه، نقش مؤثری ایفا کند، باید قادر به درک معانی مشترک کلمات و ساختار زبان باشد تا نیازهای زبانی خود را برآورده 
سازد.
یکی از تاثیرات آب‌بازی بر کودکان، ارتقای قدرت سخنوری و افزایش دایره لغات آنان است. کودکان از طریق آب‌بازی، با کلمات جدیدی آشنا می‌شوند و با به‌کار‌بردن این کلمات، دایره لغات آنان گسترش می‌یابد؛ آن‌ها با لغاتی مانند آب، قطره، زلال، گرم، سرد، خنک، داغ، خیس، تر، خشک، سطح، کف، نم و بسیاری از کلمات دیگر آشنا می‌شوند. حتی والدین می‌توانند درمورد آب برای کودک خودداستان تعریف کنند.
﷯ 
راه‌های بازی با آب
شما می‌توانید خیلی ساده با یک سطل آب، چند تکه لباس عروسک برای شستن توسط کودک، قطعات یخ، ظروف پلاستیکی رنگی، اسپری آب‌پاشی، قیف و... شرایط مناسب و شادی را برای بازی با کودک و آب‌بازی فراهم کنید. برای آن‌ها حباب درست کنید و بگذارید کودک با چلپ‌چلوپ‌کردن در آب احساس راحتی بیشتری داشته باشد.
﷯ 
نکته مهم:
یک کودک نوپا می‌تواند در یک آب به عمق چند انگشت غرق شود بنابراین برای امنیت بیشتر کودک و خوشحالی بیشتر فرزندتان در همه مراحل بازی با آب او را همراهی کنید و مراقبش باشید.

 

سکینه سرچاهی- روزنامه شهرآرا

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)