محمدامين محمديانمحمدامين محمديان، تا این لحظه: 12 سال و 11 ماه و 12 روز سن داره

محمدامين، يه گل پسر، يه تاج سر

سفر خوش به‌همراه کوچک‌ترین عضو خانواده

1394/5/22 13:44
634 بازدید
اشتراک گذاری

برای زوجی که اهل سفرکردن و لذت‌بردن از تفریحات این‌گونه هستند داشتن فرزند می‌تواند نگرانی‌هایی را به‌همراه داشته باشد. خیلی از والدین جوان نمی‌دانند که آیا می‌توانند با نوزاد به سفر بروند یا خیر؟ چه نکته‌هایی برای آرام‌کردن نوزاد به‌خصوص در سفرهای هوایی باید به کار گرفت و....

 

ادامه مطلب :
سفرکردن برای اولین بار با فرزندان کوچک بسیار هیجان‌انگیز و خاطره‌ساز خواهد بود؛ اما از آنجایی که پدر و مادر‌های جوان تجربه لازم را ندارند باید نکته‌های بسیاری را مدنظر داشته باشند تا کودک آن‌ها دچار مشکل نشود. دکتر مینا اشراقی متخصص کودکان نکته‌های مورد نیاز را برای ما می‌گوید.

﷯وسایل نظافت نوزاد را به‌همراه ببرید
مهم‌ترین نکته در هنگام آغاز یک سفر با کودکان و نوزادان را همراه داشتن لباس به تعداد و انواع مناسب است. کودکان در فواصل زمانی کمتری نسبت به بزرگ‌سالان به تعوض لباس‌های خود نیاز دارند. برای اینکه مادر مجبور به شستشوی لباس‌ها در سفر نباشد همراه داشت میزان کافی لباس می‌تواند به رفاه بیشتر هنگام سفر کمک کند.
همراه داشتن پوشک، شیشه شیر، شیرخشک، دستمال مرطوب برای نظافت نوزاد و کودک، آب جوشیده یا آب معدنی ازجمله ضرورت‌های سفر با یک نوزاد یا کودک است.

﷯لباس‌های باز برای هوای گرم مناسب نیست
باید به خاطر داشت که علی‌رغم گرم‌بودن هوا نباید برای کودکان از لباس‌های باز و بندی استفاده کرد. بودن در معرض آفتاب به مدت طولانی می‌تواند صدمات بسیاری را برای پوست کودکان داشته باشد. همچنین هوای خشک داخل اتاق خودرو در سفرهای گرمسیری ایجاب می‌کند که کودک در خودرو با شیشه‌های بالا برای مدت بیشتر از چند دقیقه‌‌ رها نشود.
اگر مناطق گرمسیری برای سفر انتخاب می‌شوند باید دقت کنید که نوزادان توانایی هم‌دمایی با محیط را ندارند به همین دلیل باید به‌وسیله کولر، سیستم تهویه یا حتی یک دستمال نم‌دار به تنظیم دمای بدن آن‌ها کمک کرد. در مناطق سردسیری نیز جوراب از مهم‌ترین لباس‌هایی که از پایین آمدن دمای بدن نوزاد جلوگیری خواهد کرد.

﷯کالسکه وسیله مناسبی است
نوزادان در اکثر موارد در حالت درازکش آرامش بیشتری دارند. به همین دلیل همراه داشتن کالسکه هم می‌تواند آسایش نوزادان را فراهم کند و هم اینکه می‌تواند برای خواب شب نیز برای موجب آرامش آن‌ها شود.
که برای نوزادان زیر یک ماه معمولا پزشکان اجازه سفر با هواپیما را نمی‌دهند؛ اما درصورتی‌که به علل مختلف این اجازه صادر شد باید شرایط خاصی برای نوزادان در محیط هواپیما محیا شود. مهم‌ترین نکته تغذیه کودک با میزان کافی آب و شیر است. اتاقک هواپیما‌ها معمولا هوای خشکی دارد و می‌تواند باعث بی‌قراری نوزاد شود.

﷯6 نکته‌ایی که در سفرهای هوایی به خاطر داشته باشید
﷯غذایی که در هواپیما سرو می‌شود، ممکن است برای کودک زیر یک‌سال مناسب نباشد و شما هم احتمالا خواهان کودکی گرسنه در طول پرواز طولانی نیستید. بنابراین شیر یا غذای کمکی مانند سوپ، ماست و... را در شیشه یا ظروف تمیزی بریزید و در آن را ببندید که حمل آن راحت باشد و آن را در سفر به‌همراه داشته باشید.
﷯حتما با خود می‌گویید: «چقدر مسافرت با شیرخوار زیر یک‌سال سخت است. خوب است مسافرت‌هایمان را تا زمانی که کودک کمی ‌بزرگ‌تر شود، به تعویق بیندازیم.» باید به عرضتان برسانم که مسافرت با یک نوزاد (شیرخوار) اغلب راحت‌تر از مسافرت با کودکانی است که راه می‌روند. چون کودک محدودیت را نمی‌فهمد و دلش می‌خواهد دائما حرکت کرده و به این طرف و آن طرف برود. اینجا هنر شماست که بتوانید او را تا پایان سفر سرگرم کنید.
﷯می‌توانید با آوردن کتاب در سالن انتظار یا در هواپیما کودک را با آن سرگرم کنید، کتابی درباره هواپیما و پرواز می‌تواند در این موقع خیلی مفید و جذاب و به درد بخور باشد. به کودک اجازه دهید چمدان سفر مخصوص خود داشته باشد. کوله‌پشتی حاوی اسباب‌بازی‌ها، بطری آب و مقداری تنقلات به کودکتان کمک خواهد کرد که احساس بزرگی کند و در هواپیما رفتار بهتری داشته باشد.
﷯پیش از سفر یک زیردستی مخصوص برای نقاشی از لوازم‌التحریر فروشی بخرید، به این ترتیب بچه‌ها می‌توانند بخشی از طول سفر را با نقاشی‌کردن بگذرانند. این کار زمانی برای سکون و آرامش نیز در اختیار شما می‌گذارد. غذاهایی را که کودک می‌تواند آن‌ها را در دست بگیرد و بخورد (بیسکویت، کیک و...) همراه داشته باشید چون کودک گرسنه تحریک‌پذیر می‌شود.
﷯از استفاده از داروهایی که حاوی آنتی‌هیستامین هستند، پرهیز کنید. آنتی‌هیستامین‌‌ها با غلیظ‌کردن ترشحات و خواب‌آلودگی کودک، مشکل را تشدید می‌کنند. فقط استثنائاً مواقعی که کودک حساسیت (آلرژی) دارد، از آنتی‌هیستامین‌ها استفاده می‌شود.
﷯بالاخره کودک شما باید در موقع اوج گرفتن و همچنین فرود بیدار باشد. کودکان بزرگ‌تر می‌توانند با جویدن آدامس یا مکیدن آب‌نبات بر مشکل خود غلبه کنند. برای نوزادان یک بطری آب همین کار را انجام می‌دهد؛ ولی باید کودک نشسته باشد و دراز کشیده نباشد. در ضمن بهتر است بدانید که پستانک در این موقع کافی نیست چون کودک هم باید چیزی بمکد و هم ببلعد.

جاويد / روزنامه شهرآرا

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)